Olanda – aftermath

Roterdam

Oras mare, puternic industrializat, port. Cladiri inalte, solide, design indraznet. Poate cel mai frumos oras din Olanda. Desigur, gusturile se discuta.

Cu toate astea olandezii muncesc in Roterdam si sparg agoniseala in Amsterdam.

Multe obiective interesante in Roterdam, harti detaliate, vizitati un centru de informatii neaparat daca ajungeti aici (vvv-urile).

Amsterdam

Sunt multe de spus despre orasul acesta. In subteran nu m-am avantat, dar deasupra tramvaiele si autobuzele acopera cam orice zona a orasului. Vin prompt si la ora exacta. Hartile sunt precise, detaliate, usor de urmarit.

Pana acum erau sa ma calce vreo 20 de biciclisti. Vin pe ascuns, in viteza si apoi se uita furios la mine. Nu a avut nici unul ghinionul sa ma loveasca, inca… dar ma jur ca primului ii fac bicicleta fular.

Am facut un tur al orasului cu un autobuz tip „Hop on, hop off”. Sunt bune pentru a repera rapid obiectivele principale. Apoi o „croaziera” cu salupele lor pe canale. Orasul e plin de pliante gratuite, cu harta orasului. Deosebit de utila este cea cu harta tramvaielor. Dupa ce intelegi logica „ring”-urilor de apa si a canalelor este mult mai usor sa te descurci.

Am bifat pe aici ce am putut: Rijksmuseum (plictisitor), Van Gogh (interesant), Madame Tussaud + Dungeon (distractii ieftine la preturi scumpe), muzeul torturii, muzeul sexului (no comment), casa memoriala Rembrandt.

Nu am ratat nici cartierul chinezesc si cartierul felinarelor rosii. Sincer la ultimul cartier m-am invartit serios pana l-am „deslusit”. Ma plimbam furios pe artera principala ca nu gaseam fetele.

Le-am gasit. Contrar descrierii citite pe nu mai tin minte care blog, fetele nu mi s-au parut triste si sterse. Erau destul de vesele, in cel mai rau caz plictisite. Pareau destul de in forma majoritatea si zambeau sagalnic. Erau „educate” sa fac eye-locking instant si sa il si mentina. Erau deschise la discutii si negociere. Pentru un threesome (2f & 1b) tipa din vitrina a cerut 50 + 50 euro. Pacat ca ma grabeam.

Am aflat care e faza cu biciclistii si ina cateva chestii despre biciclete dintr-un pliant al lor, rubrica Q&A:

  • in Amsterdam sunt peste 1.000.000 biciclete. Mai multe decat locuitori.
  • sunt vechi si ruginite. Ceva in genul bicicletei lu tataie de la tara. Nu exista Mountain Bike-uri. Pentru ca nu au munti si pentru ca oricum ar fi furate in mai putin de 24 ore.
  • in timpu’ debarcarii, nemtii au fugit din Amsterdam cu cele mai frumoase, mai aratoase si mai prezentabile biciclete. Dap, olandezii inca vor bicicletele inapoi de la nemti. Le vor primi cum au primit romanii Closca cu puii de aur.
  • regula este sa dai pe elementul anti-furt (lant/cifru/lacat/vreo minune de blocat roata) mai multi euro decat ai dat pe bicicleta.
  • un roman stabilit in Olanda mi-a spus ca a dat 25 euro pe bicicleta (SH) si 25 euro pe cifru. Intr-o zi a mai gasit doar cifrul.
  • contrar Americii de Nord si altor state europene, in Olanda bicicletele sunt respectate. Intelegeti voi ce inseamna asta.
  • bicicletele au prioritate in fata masinilor. Deci, daca iei o curba la dreapta in cel mai pur stil romanesc (adica fara sa te asiguri) si un biciclist idiot intra in tine, tu, soferul, esti de obicei scos vinovat.