Motivatia intrinseca si gogosile corporatiilor

O foarte onorabila revista de business ne invata, in ultimul sau numar, cum este cu motivatia intrinseca a angajatilor. Este in esenta, vorba despre a-l motiva pe angajat si altfel decat prin bani, a-l face sa se simta bine si implinit in companie, a-l aduce la stadiul in care munca in firma ii face realmente placere ; colegii il sprijina si-i creeaza un mediu propice, seful e un adevarat leader ( iar nu doar un manager inapoiat ), toata lumea inoata in aceeasi directie cu zambetul pe buze si implinirea in suflet.

Prin antiteza, motivatia extrinseca, bazata in principal pe recompense banesti, ar fi buna, da, dar are dezavantaje majore, cum ar fi acelea ca produce competitie interna si distruge cooperarea.

Totul suna logic, frumos si imbietor, cum ai putea gasi contraargumente la ideea unor angajati carora munca lor zilnica le produce placere, care sunt lipsiti de vesnica inegurare la gandul ca cel din biroul alaturat incaseaza mai multi bani in ziua de leafa?!

Da, toate bune si frumoase, daca nu am avea cunostinta despre eforturile asidue ce se fac in ultimii ani intru promovarea unor astfel de teorii… daca nu am avea cunostinta despre ce se intampla in interiorul companiilor… daca nu am sti despre setea formidabila de profit si subordonarea oricaror atitudini si dezvoltari zeului EBIDT…

Companiile – mari sau mici – nu precupetesc nici un efort spre a  demonstra, cui sta sa asculte pe sefi de personal si directori financiari, ca marirea de salariu actioneaza psihologic timp de vreo 3 luni – nu mai mult, si atunci la ce bun s-o mai faci ?! Atmosfera luminoasa la serviciu, cantina curata si eventual si o mica sala de sport – da, astea produc efecte indelungate si unde mai pui ca si costa mult mai putin !?

Domnilor, la toate aceste nobile idei, nu va pot da decat o singura replica : “A se slabi !”

Nu vreau sa expun puncte de vedere sindicaliste ( no way ! ), insa mai putini bani in buzunarul uneia dintre parti, inseamna mai multi bani in buzunarul celeilalte. Acesta este un adevar vechi de cand lumea si nu trebuie sa te cheme CFO ca sa-l intelegi rapid.

Traim intr-o lume tot mai concurentiala, consumatorii au tot mai multe optiuni de cumparare, iar lupta pe pret este tot mai acerba ; in 10 ani nu va fi altfel, in 100 de ani nu va fi altfel. Teoriile de motivatie intrinseca au, in vederea mea, un singur scop : cumpararea mai ieftina a fortei de munca. Si sunt bineinteles imbracate intr-o mantie atragatoare, logica si greu de contrazis.

Stiti, probabil la fel de bine ca si mine ca, realizezi profit pe doua cai principale : atunci cand vinzi si atunci cand cumperi. Cu cat o companie este mai mare, ponderea profitului realizat prin achizitii judicioase ( citeste “prin negocieri draconice”) este mai mare. Da, a cumpara cat mai convenabil forta de munca a angajatilor,- iata un demers care merita orice efort, inclusiv promovarea in publicatii de business si cariere.