Caloria si matematica

Am spus într-un post anterior ce sunt proteinele, glucidele (carbohidraţii) şi grăsimile.

Dar nu am spus nimic despre valorile lor calorice. Aşadar:

1 gram proteine = 4 kcal

1 gram glucide (carbohidraţi) = 4 kcal

1 gram lipide (grăsimi) = 9 kcal

Abordând un raţionament prin exemple, înseamnă că pentru a da jos un kilogram de grăsime ar trebui să ardeţi 9000 kcalorii (provenind din grăsimi). Pentru cine nu înţelege ce înseamnă asta, menţionez că alergatul la sală pe banda rulantă cu o durată de 30 minute (un exerciţiu al dracu de obositor, încercaţi!), implică arderea a 300-400 kcalorii (care nu vor fi în totalitate din grăsimi).

Continuând cu exemplele, un singur cartofior prăjit este echivalentul a 10 kcalorii.

Notă: De mai sus, rezultă că grăsimea este cea mai bună formă de energie, pentru ca prin „arderea” unui gram se obţin 9 kcalorii, în timp ce dintr-un gram de proteină sau carbohidraţi se obţine de 2 ori mai puţin (doar 4 kcalorii). Până aici, din teorie toate frumoase, dar ce nu ştiţi este că grăsimea se „arde” (termenul corect este de fapt: se oxidează) doar în prezenţa oxigenului. Adică, pentru a slăbi arde grăsimea trebuie făcut exerciţiu în aer liber (alergat, mers pe bicicletă).

Energia „imensă” dintr-un gram de grăsime (lipide), se eliberează greu, şi aşa cum am zis doar în prezenţa oxigenului. Mersul la sală şi trasul de fiare nu înseamnă că veţi slăbi, pentru că acestea sunt exerciţii anaerobe, fără oxigen.